Ekebergmarkedet 2017

Som første punkt på vårdelen av terminlista er det viktig å komme godt i gang med forberedelsene. I år hadde AB og Rune jobbet med temautstillingen Skirted Fender Chiefs. Selv hadde jeg bidratt med å lage infoskilt, og Ola var som vanlig produsent av disse. Alt var i rute på styremøtet onsdagen før, men værspøkelset hadde ingen full kontroll på. Forrige uke var det nemlig tett snøvær og mange sommerdekkbilister som skled rundt i trafikken. Akkurat da var det vanskelig å se for seg tyve grader og sol. Yr.no lovte bot og bedring og i slutten av uke 18 skinte heldigvis sola, med stadig stigende temperaturer.

DSC_0112

Lørdag morgen sparket jeg i gang Chiefen utenfor garasjen, lot sykkelen varmes opp pent, og dro av gårde mot Ekeberg. Den hyggeligste veien er langs Gjersjøen, Gamle Mossevei og på en slik dag er det bare å nyte synet av blankt vann, hvitveis og grønne bjerkekvister. I svingene mot Gjersjøen Bru, ved avkjøringen til Kolbotn er det en gruppe syklister som blir forbikjørt av en morgenkvikk v-twin,  dundrende mot Hvervenbukta.

Ekebergmarkedet er Norges største veteranmarked og arrangeres hver vår og høst, i mai og september. Vårmarkedet er en viktig møteplass for alle som driver med motorhobby og nostalgiske sysler. På en god mai lørdag er det yrende aktivitet og masse goodies som skifter eier. Norsk Indian Klubb har skaffet seg en fast plass mellom epletrærne, og sameksistensen med deleselgere som Ronny Hedstrøm, Kurt Dale og Kjell Åke Carlsson gjør at det blir et særdeles interessant sted for alle som driver med amerikanske motorsykler. Klubbstanden fungerer også som «mellomlager» for ivrige delekjøpere, og det hoper seg til tider opp i partyteltet med saker og ting.

Ankomsten i porten har tidligere år vært preget av litt diskusjoner med vaktene om man skulle få kjøre inn eller ikke, men i år ble alle Indianførere guidet forbi bilkøen og vinket videre. Du snakker om VIP ankomst. Det kreves litt god balanse å manøvrere mellom publikum med fotclutch og håndgir, men etter snart 40 år med trening går dette ganske bra. Fin øvelse i slowride, forresten. AB vinket meg på plass, inn i andre rekke i år. I framkanten av utstillingen stod alle Skirted Fenderne. Disse var: Lars Baardsgaard, Indian 1941,  Rune Stjernen, Indian 1941 (Bonneville),  Arne Bjørn Hoel, Indian 1946,  Arvid Munthe, Indian 1946 , Halvor Midtvik, Indian 1947,  Tore Halvorsen, Indian 1948 og  Odd Magne Harlem, Indian 1953 (Blue Master). Dessuten fikk vi stille ut en ny Indian, utlånt fra Polaris.

På standen stod også Carl Henrik Størmers nydelige Henderson 1928 med nyrestaurert sidevogn, og han og kona hadde kjørt for egen maskin fra Nesodden til Ekeberg. Det står det respekt av.

Etter mange timer i sola mellom tettpakkede salgsboder var det tid for hjemtur. Men først må alt pakkes ned, sykler trilles opp på hengere og rekvisita og blader samles sammen. Fire medlemmer ble det denne dagen, men det viktigste er å vise at klubben finnes og å knytte kontakter.

Gjennom Holtet sitter grillosen i nesa da vi cruiser hjemover. Folk hygger seg på verandaene med sommerkoteletter, øl og bratwürst, denne etterlengtede sommerdagen. Chiefen langer ut i retning Gamle Mossevei og vi konstaterer at det har vært en flott Ekeberglørdag i år også.

This entry was posted in Løp og treff, Marked, Terminliste. Bookmark the permalink.

Leave a Reply