Nordisk Indian Treff 2015, Mosten, Danmark

Helstekt svin og svidd gummi.


Arne Bjørn Hoel


Alle har hørt om Mosten Raceway i Danmark. På Mosten ved Allingåbro (nord for Ebeltoft) i Danmark ble Norsk Indian Klubb besluttet stiftet i 2003. Nå, etter 12 år, har det blitt ytterligere 3 turer til MOSTEN på meg og min Indian Chief 1946. Hvorfor? Jo fordi det er godt å være indianer i Danmark, – og spesielt på Mosten.

20150624_180306


I 2003 var vi mange indianere fra Norge som møttes rundt leirbålet på International Indian Rally på Mosten, og jeg var den klubbløse representanten fra Norge som på Presidentmøtet måtte svare SORRY på spørsmålet om vi ville arrangere et internasjonalt Indian treff i Norge. Forklaringen var at vi bare måtte stifte en klubb først. Den 8. november 2003 ble klubben stiftet, og i 2010 arrangerte Norsk Indian Klubb International Indian Rally med stor suksess på Leira i Valdres.

DSC_0098

Da Indian Klub Danmark inviterte til Nordisk Indian Rally og Old Bike Meet for gamle amerikanske motorsykler helgen 26. – 28. juni i år det var bare å melde seg på den organiserte turen til Norsk Indian Klubb. Det er ganske enkelt å kjøre 3 mil fra Asker til ferjekaia i Oslo, sove godt på Fredrikshavnbåten, og så kjøre 14 mil på flate danske veier. Har du vært på Mosten èn gang så vet du hva som venter deg. En kold bayer (Thor Bryggeri er sponsor), dragrace med motorsykler, rideout, musikk, og mye god mat. Med BØF i spissen for våre danske indianer venner er turen en garantert suksess.

Lars Baardsgaard var utnevnt til reiseleder, mens Bjørn Lind var debutant som måtte kjøre følgebil med innelukket tilhenger. Det er ganske deilig å kunne ta med godt med utstyr, og samtidig å ha muligheten til å komme på likvogna i tilfelle havari. Denne gangen var det ingen Indianere som måtte ned i knestående, men èn var rimelig nær.

20150627_183547

Vi var 9 med Indian motorsykler som stilte i solskinn på kaia i Oslo onsdag 24.juni. Rune Stjernen kjørte den eldste sykkelen, en 101 Scout fra 1931, mens jeg hadde den nyeste med min 1946 Chief. Vi var 3 Scouter, og 6 Chiefer. Etter en god natts søvn på Danskebåten var vi klare for de 14 milene til Mosten. Alt gikk bra helt til Geir Johansen Uttalte at det luktet svidd gummi av Andreas Schytte-Larsens 1937 Chief. Johansen lå bak Schytte med åpne nesebor, men hvor kom lukta fra? Sykkelen gikk noe ustabilt ifølge Schytte, og diagnosen ble definert som sterk sidevind. Men da vi alle 9 kom fram til Mosten Raceway fikk Schytte sitt livs overraskelse; bremsetrommelen var sprekt og løsnet fra navet, og bakhjulet var rimelig vinglete.

Bremsetromler er vel ikke den delen som oftest ryker på en 1937 Chief, og løsningen var vel å sveise? Neida, på Mosten holder de danske Indianhøvdingene hus, og en av dem hadde selvfølgelig en løs bremsetrommel liggende. Alex Hogård var godt i gang med å finne en som kunne sveise da Elo S. Jensen disket opp med en ny bremsetrommel. Snakk om service. Schytte måtte skru, – men han kunne kjøre hjem på egen maskin.

På Mosten dukket Sverre Gerber opp med sin 1948 Panhead og sin Øyunn på ny BMW. Og når vår norsksvenske venn Roald Morbech kom på sin Indian 2010 modell ble den norske kolonien på hele 13 personer. Fra Sverige kom det bare 3 Indianere pluss  2 HD’er . Når vi vet at den svenske klubben har hele 360 medlemmer må vi si at fremmøtet deres var noe svakt ? Vi fra Norge kjører gjerne langt for å få spise helstekt svin og drikke grønne bayer.

20150628_125538

Indian Klub Danmark har mange HD venner, og den danske delegasjonen bar tydelig preget av det. Joda, en HD Knucklehead er ikke noen dusinvare, men på Mosten var dusinet nesten fullt. Trolig var vi ca. 75 deltakere totalt på treffet som stort sett hadde oppholdsvær. Det var grilling på lørdag med to hele griser, men det ble nok litt gris igjen. På premieutdelingen fikk Morbech premie for lengste kjørte distanse til treffet, mens Kjell Søreide fikk premie for beste Indian Scout.

På vei hjem på søndag var det en Indianeier (som normalt kjører dieselbil) som trodde det var penger å spare på å gå over til dansk diesel på Indianeren. Det gikk ikke særlig bra. Tankene måtte bare dreneres først før Kjell kunne kjøre videre med bensin på tankene.

På vei hjem til Norge overnattet vi i Sæby, og på mandag morgen entret vi alle Danskebåten i Fredrikshavn i fin stil. En takk til Bøf, Anne Mette, Alex og Elo for nok et vellykket opphold på Mosten. Og selvfølgelig til Norsk Indian Klubb som organiserer slike fellesturer til utlandet.

Arne Bjørn Hoel