Indian Summer Meet.
Årets Indian Summer Meet ble tradisjonen tro arrangert i solskinn helgen 6.-9.august. En «indian summer» er jo betegnelsen på en uvanlig lang ettersommer, og endelig var det to solskinnsdager i Valdres. Indianerleieren var som vanlig på Leira Camping og Hyttesenter der de 46 deltakere bl.a. hadde slowrace rundt totempelen vår. At en HD 1916 var best i slowrace vakte stor oppsikt blant indianerne. Var det mulig?
Innslag om Valdres eldste kjøretøyer.
Resultatliste Indian Summer Meet 2015
Halvor Midtvik, Larvik hadde kjørt 91 mil for å komme til Leira med si nylakkerte Indian Chief 1944 i US NAVY MOTORPOOL versjon, og vant derfor prisen for den som hadde kjørt lengst på egen sykkel for å komme på treffet. Lars Melberg kom helt fra Nederland, men han tok ferje og hadde bobil.
BAD LUCK vandrepremien gikk til Rolf Vold, Raufoss for svalestup med Indian 1916. Rolf gikk regelrett på trynet da hans Indian sto i gir da han tok den ned fra bakstøtta etter en besinfylling. Rolf hang etter og prøvde å hindre at sykkelen ikke skulle treffe et massivt steinbord på Valdres Folkemuseum. Det så meget stygt ut, men det gikk bra med Rolf og sykkelen. Good luck tross alt.
Den ubestikkelige fagjuryen med Kjell Søreide som formann (dobbeltstemme) gjorde følgende valg blant de 37 deltakerne. Rolf Vold og AB Hoel var også med i juryen.
Klasse I; 1901-1915 ble vunnet av Andreas Schytte-Larsen, Horten med sin Indian 1914
Klasse II; 1916-1925 ble vunnet av Rolf Vold; Raufoss med sin Indian Powerplus 1916
Klasse III; 1926-1935 ble vunnet av Jan Kåre Vadset, Tennfjord med sin Indian Chief 1930
Klasse IV; 1936 -1945 ble vunnet av Veimar Samuelsson, SVERIGE med sin originale 1937 Chief
Klasse V; 1946 -1953 ble vunnet av Jan Nybø, Ålesund med sin 1200 Chief fra 1946
Juryens frie valg var enstemmig den fargerike Excelsior 1919 tilhørende Gunnar Ole Vadset, Vestrefjord.
ÅRETS STJERNESKUDD ble tildelt Sverre Dreng Hop (17 år) som kjørte en Honda CB 125 i gjesteklassen. Under applaus og ordene «La denne gutten få en Indian før han arver en HD!» fikk han ei rød Jac. Hansen t-trøye.
Hillclimbløypa var flyttet til Trillebakkadn som var en bred og fin svingete grusvei på 5,6 km der hastigheten var satt til 34 km/t. Rett tid var 9,53 min, og følgende deltakere fikk premier;
Klasse 1 ; Sidevogn:
Nr. 1, Bent Granberg, Lørenskog med HD 1930. Tid 12,39 min
Klasse II ; Solosykkel inntil 750
Nr. 1, Ola Prestløkken, Fetsund med Indian Sports Scout 1937. Tid 9.56 min
Nr. 2, Rune Stjernen; Strømmen med 101 Scout fra 1931. Tid 9.28 min
Nr. 3, Geir Johnsen, Hønefoss med en 1943 modell Indian 741 B. Tid 9,13
Klasse III ; Solosykler over 750
Nr. 1; Jan Kåre Vadset, Tennfjord med indian Chief 1930. Tid 9,48 min
Nr. 2; Kim Jarre, Oslo med HD 1937. tid. 9.47 min.
Nr 3; Gunnar Ole Vadset, Vestrefjord med Excelsior 1000 1919. Tid 9,59 min
Gjesteklassen (sort startnummer) ble vunnet av Sverre Dreng Hop på 9.48 min som kjørte Honda.
Beste dame i Trillebakkadn ble Helena Thorslund, SVERIGE.
Totalvinner ble Ola Prestløkken med 3 sekunders avvik, og han ble tildelt vandrepremien « Beste rytter / Roar W. Schjerven’s vandrepremie».
Slowrace ble vunnet at Gunnar Hop; Larvik på HD 1916.
Arne Bjørn Hoel
Formann løpskomitè
Resultatliste Hillclimb i Trillebakkadn:
Rett tid 9,53 min ( 34 km/t – 5,6 km)
1) Ola Presteløkken 9,56
2) Sverre Dreng Hop 9,48
3) Gunnar Vadset 9.59
4) Jan Kåre Vadset 9,48
5) Kim Jarre 9,47
6) Johan Ullenby 9,40
7) Rune Stjernen 9,28
8) Veimar Samuelsson 10,26
9) Jørgen Sundberg 9,20
10) Helena Thorslund 9,15
11) Gunnar Hop 10,32
12) Geir Johnsen 9,13
13) Geir Åge Bækkelund 9,13
14) Kjell Søreide 10,35
15) Geir Johansen 10,37
16) Stein Fossheim 8,51
17) Oddbjørn Elshaug 11,01
18) Ole Bjørn Trollebø 8,16
19) Tore Halvorsen 11,48
20) Bjørn A. Hvaleby 7,36
21) Bent Granberg 12,39
22) Andreas Schytte-Larsen 6,38
23) Jan Nybø 13,32
24) Halvor Midtvik 5,45