2010 – International Indian Rally, Leira


Jarl Schrøder


Slike arrangement står og faller uansett med været, og Valdres kunne varte opp med sol og varme på de fleste dagene, noen kraftige regnbyger på torsdag bare understreket soldagene under resten av oppholdet. Hovedcampen var lagt til Strandefjorden Fritidssenter, der hoved-tipien og totempelen var på plass. Dette området er et ideelt sted for slike arrangementer, og er derfor et populært sted i det norske veteranvognmiljøet. Dessverre var ikke badevannstemperaturen så innbydende, så de færreste våget seg ut i det våte element. Offisiell start på treffet var fredag, men allerede torsdag var over 100 ankommet.

Om kvelden var det grilling og ”ønske velkommen tale”, og en stresset arrangementkomitè måtte bare konstatere at et moderne høyttaleranlegg ikke virket. Deltagerne fikk også oppleve de norske skjenkebestemmelsene, noe som ikke-skandinavene tok svært tungt. Totalt kunne treffet telle 290 deltakere fra 17 forskjellige nasjoner inklusive USA og Australia samt 176  Indian motorsykler. Så mange Indian’s har aldri vært samtidig på norsk jord.

For de tidlige ankomne var det på fredag lagt opp til en naturskjønn fjelltur (på mc så klart) i Fagernes-traktene. Turen var på 10-12 mil med guide og følgebil, og mange ga uttrykk for en flott opplevelse og med få tekniske uhell.

Lørdagen var det ny fjelltur med innlagt ”hill climb” for de dristige. Været ved starten var strålende, og det var en mektig opplevelse å se de utålmodige deltagerne starte opp sine Indian’ere. Av sikkerhetshensyn ble de sendt av gårde puljevis på 10 sykler, men når over 150 veteransykler skal ut på veien, ble det lagt merke til. Rundt 50 deltagere prøvde seg på ”hill climb”.

Underveis var det lunsj ved bygdemusèet Steinfjøset, samt utstilling av særdeles sjeldne utgaver av Indian motorsykkel: Norges eldste Indian fra 1910, nyrestaurert av nylig avdøde Ragnar Bakken, nydelige restaurerte Powerplus, Indian baneracer fra 1915, Indian motorsag, hjemmelaget Indian snøscooter fra 1920-tallet og Indian motordrevet skikjelke fra 20-tallet?

Størst oppmerksomhet fikk nok den kolossale, hjemmebygde ”Spanjola” som ble bygd og kjørt av Kristian Larsen på Rjukan på begynnelsen av 1920-tallet. Motoren besto av 4 Powerplus-sylindre, nærmest en V4. Den er nå under restaurering av Kjell Søreide og Erland Dahlstrøm og forventes å komme på veien om et par år? Rundturen ble avsluttet i Fagernes sentrum med utstilling for lokalbefolkningen og jurybedømming av de forskjellige motorsyklene. En flott dag uten vesentlige uhell for deltagerne og det var mange fornøyde ansikter å se.

Lørdag kveld var det festmiddag og premieutdeling til stor stemning og til avslutning dans til levende musikk med bl.a. prosjektleder Lars Baardsgaard som trommis.

Men alt har en ende, også Indian Rally. Søndagen opprant med godt avreisevær og så var det å vinke farvel til gamle og nye venner, men samtidig glede seg til neste internasjonale rally som går i Holland. Et bevis på hvor attraktivt det er å komme til Leira var de to brødrene fra Nordfjordeid som ankom først kl 0200 søndag natt etter å ha jobbet dag og natt med en Indian Junior Scout som til slutt endte på tilhengeren. Men noen timer på rallyet fikk de også! Sånn skal det være!

Leave a Reply